cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 Repülőmodellező kategóriák 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

1x1


 

Az F1J kategória története.

1995

Ezt a modell-kategóriát a CIAM 1995-ben fogadta el azzal a céllal, hogy a motoros modellezők egyre csökkenő létszámát vissza tudja fordítani. Az F1C-ben versenyzők létszáma azért csökkent látványosan, mert a hagyományos módon sajátkezűleg épített modellekkel egyre kevésbé lehetett eredményt elérni a sikeres versenyzők által készített és forgalmazott modellekkel szemben. Ezekhez a korszerű anyagokból épült modellekhez munka- és költségigényes sablonokat és berendezéseket kell készíteni és komoly technológiai ismeretekkel és gyakorlattal kell rendelkezni. A modelleket általában speciálisan fejlesztett és tuningolt motorokal szerelik fel. Egyes speciális anyagokhoz nehéz hozzájutni, vagy nagyon drágák, hasonlóan a kész, berepített modellekhez, ezeket pedig csak kevesen tudják megfizetni.

A ma használatos motorokkal az előírások szerint készített modellek 5 másodperc alatt 120-150 méteres magasságot érnek el, innen – minden különösebb nehézség nélkül – tudnak 5-7 percet repülni.

A F1J az amerikai “½ A” jelû kategória alapján jött létre 1 cm3-es motorral, egyszerű előírásokkal és azzal a szándékkal, hogy főleg az utánpótlás számára legyen egy “szelídített” kategória. A “gyártók” azonban kihasználták az egyszerű szabályzatot, így itt is hamarosan előkerültek az F1C-ben alkalmazott profi megoldások csak kisebb méretben, pl. a rányomás, a leállításkor működésbe lépő motorfék, az áttétellel lassított légcsavar, a motor leállása után hátrahajló légcsavar. Az elképzelés indokolt volt, de nem kellően átgondolt. A kategória létrehozása óta eltelt 10 év alatt nem növekedett érdemben az utánpótlás sem az F1J-ben sem az F1C-ben.

1996

CIAM közgyűlésen 1996-ban határozták el hogy - a következő évtől kezdve - az ifjúsági VB-ken az F1C helyére az F1J kerüljön. Egy dolgot elértek: már nem lehetett a felnőttek levetett versenymodelljeit ifjúsági versenyen a fiatalok kezébe adva őket úgy elindítani, hogy mindenki tudta, ilyen modelleket ők még nem tudnak elkészíteni.

1997 - 2002

Sem a fiatalok, sem a felnőttek körében nem terjed az F1J. Az ifjúsági világbajnokságokon ez a szám szerepel, de a létszám nem lett nagyobb.

2002-ben újabb ötlet születik: Létrehozzák az F1P-vel jelölt motoros modellkategóriát, ahol már korlátozzák a műszaki ötletek gátlástalan alkalmazását. (Ezt kellett volna tenni már az F1J-nél is.)

2003-ban és 2004-ben az ifjúsági VB-ken már mindkét modellel lehetett indulni.

2005-től az ifjúsági VB-n egyedüli motoros versenyszám már csak az F1P. Az F1J tovább létezik, de továbbra is nagyon kevesen építik, repítik.

 

 
1x1.gif (42 bytes)

Cavalloni SE