cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 Repülőmodellező kategóriák 

... ...
1x1.gif (42 bytes)

1x1


 

Az F1G kategória története.

1938

A kezdet egyidős a gumimotoros modellek történetével. Kezdetben semmilyen méret-megkötés nem volt. Mindenki akkora modellt épített, amekkorát akart. Voltak egészen nagy méretű modellek, és voltak egészen kicsik is. A nagy méret azért volt indokolt, mert annak törzsébe több gumit lehetett tenni, ezzel is növelni kívánták a motorjárattal elérhető magasságot. (1938: HEM-1800)

1939

Egészen kicsi gumimotoros modellek is megjelentek - ma már inkább csak játék néven emlegethetnénk ezeket (1939 Szitakötő)

1945

A modellek teljesítményét nagyon korlátozta a motor lejárása után a légcsavar. Ezért volt nagy jelentősége annak a "találmánynak", ami lehetővé tette, hogy a motor lejárása után a légcsavar szabadon forogjon. Ez volt az "Ideál-csapágy"

1948

1949

Ebben az évben jelent meg gumimotoros modelleknél a hátrahajló légcsavar. (Poich Lóránd: Kékmadár)

1951

A többség megmaradt 1000-1400 mm fesztáv között. Egy irányzatot érdemes megemlíteni: A több gumi és hosszabb motorjárat érdekében egyre hosszabbak lettek a törzsek: (1951: TM-28)

1954

Az első modell, amelyiknél már megemlítik, hogy az F1B kategória szabályzatának megfelel (1954: HOG-108.) Ennél is feltűnő a fesztávolságnál is hosszabb törzs.

1955

Winkler László tervezett egy kis gumimotoros modellt, "Fülesbagoly" néven, Ez az első "kis gumis" tervrajz, amelyik a Modellezésben megjelent. Hasonló méretű modellekből alakult ki a következő években az "Úttörő gumimotoros" kategória.

1956

Ifjú Sólyom 1956. július. Ebben a számban már két helyen is szerepel az "Úttörő gumimotoros" elnevezés, a versenyeken elért eredményeket is felsorolják. (De az így nevezett gépek méret-előírásai még sehol sem szerepelnek.) A versenyen induló modellezők száma is nagyon kevés, mindkét kis motoros kategóriában egy-egy eredményt közöltek. A felnőttek versenyszámaiban már "átlagversenyt" rendeztek, az "Úttörők"-nél még a legnagyobb elért időtartam alapján hirdettek eredményt.

1962

A következő kis gumis tervre hét évig kellett várni. Poich Lóránd tervrajza a "Hajrá" nevet kapta. (1962 március). Áprilisban egy "téli kupa" modell méretezett háromnézeti rajzát találjuk. A leírás ismertette a kategória fontosabb szabályait is. Első alkalommal nevezték meg így ezt a kategóriát.

1966

Ebben az évben adták ki a "Modellező szakkörök kiképzési tematikája" című füzetet, amelynek 3. számában már leírták az úttörők versenyein alkalmazott motoros modellek (gumimotoros és robbanómotoros) hazai szabályzatát.

A gumimotoros modellekre érvényes hazai szabályzat:
Összes felület legfeljebb (max) 13 dm2
Gumimotor tömege legfeljebb (max) 15 g.
A modell startra kész állapotban nem lehet kevesebb, mint 110 g.
Startok száma: 3
Startonként legfeljebb 2 percig (120 mp.) mérik a modell repülési idejét.

A versenyzés szabályai megegyeznek a felnőttek versenyzési szabályaival. (Részletes szabályzat)

A füzet melléklete volt két tervrajz. Egy "úttörő gumis" - "Csiz" néven és egy "úttörő mechanikus" "Csimbi" néven. Mindkettőt Hársfalvi Sándor tervezte. (Légcsavarja "szabadonfutó") A gumimotoros modell tervrajzát A3 méretre kicsinyítve két A4 lapon közöljük.

A modell törzse még a "hagyományos", lécekből készített rács-szerkezettel épült. Abban az időben ez volt az egyik legegyszerűbb módja a könnyű törzs elkészítésének. (A másik mód a nagyon kikönnyített réteges lemez borda volt, sok vékony hosszanti léccel. Például Somhegyi Kristóf: "Bolygó" modellje.)

Még ez év tavaszán megjelent Fischer Károly tervrajza, az "FKGM-8" nevű "Téli kupa" gumimotoros modell. Ennél a törzs már balsafa lapokból készült. Ez az építési mód könnyebb, egyszerűbb a régi rács-szerkezetnél, de a hozzá szükséges balsafa még - a legtöbb modellező részére - csak elérhetetlen vágy volt. Légcsavarja már "hátrahajló". A terv kicsinyítve két A4-es lapon.

  • Fischer Károly: FKGM-8   1,   

1968

Kreisz Rudolf is téli kupa gumimotoros modellt tervezett. Csak részletekben tér el az előzőtől, ezt is kicsinyítve, két lapon közöljük.

1971

Egy eredményes külföldi modell részletes, - bár kicsinyített - terve jelent meg a Modellezésben, méretekkel és elég részletes leírással együtt. A fiatal korosztály versenymodelljei című cikk (szerzője ismeretlen) közölte Hans Ployer téli kupa gumimotoros modelljét. Ennek törzse már kör keresztmetszetű, "cső", 3 réteg 0,6 mm vastag balsa lemezből csavarták. A légcsavar is nyomó csapágyon keresztül veszi fel a gumi húzását. (Az eddigi modelleknél a légcsavar-csapágy kivétel nélkül a Benedek György- féle "ideál-csapágy" valamelyik változata volt.)

  • Hans Ployer: Téli kupa gumimotoros modell. Rajz, leírás.

1980

Fénykép egy "Úttörő" modellversenyen. A versenyző kezében egy kis gumis modell.

1985

Kis gumimotoros modell - a gumimotort a versenyzőnek kell" felhúzni."

1989

CH 89/2: CIAM ülés, Párizs, március 30-31. (…) A három szabadonrepülő "kis kategóriára" (A1-es, kisgumis és kismechanikus), valamint egy egyszerűsített RC vitorlázó kategóriára nemzetközi szabályzatot szavazott meg a közgyűlés.(…) Ezen az ülésen kapta a kategória az F1G jelzést.

1993

Külföldön egyre többen építik a gumimotoros modellek kicsi változatát. A tervrajzok is külföldi újságokból jutnak el hozzánk.

2001

2003

2005

 
1x1.gif (42 bytes)

Cavalloni SE