cavalloni26172.gif (6039 bytes) 1x1.gif (42 bytes)

 Repülőmodellező kategóriák 

... ...
1x1.gif (42 bytes)
1x1


Startra várakozva...

 

F1E modell napjainkban

Az F1E kategória története és fejlődése

Az F1E hivatalos neve automatikus irányítású modellek. A szabályzat csak azt írja elő, hogy indítás után már nem szabad a modell repülését befolyásolni. Ezt sokféle módon lehet elérni. Az első próbálkozás (1939) elektromágnessel történt. Később általánossá vált az állandó mágnes használata. Ennek elterjedését segítették az egyre erősebb állandó mágnesek. Ma már felvetődött, hogy a GPS segítségével történő irányítás is szabályos lenne. (Használni - elvileg - szabad minden irányítás nélkül lévő modellt is, de ezt a szemből érkező szél - irányítás hiányában - rövid idő alatt visszafordítaná és nekiütközne a domb oldalának.)
A leírások során legtöbbször mágnesirányítású modelleket említünk, mert ez a leginkább elterjedt irányítási forma. A nevében szerepelhet még az, hogy szabadon repülő - mert nem szabad irányítani. Oda is tartozik, az F1 csoportba, a szabadon repülő modellek közé. Nevezik még lejtő-menti-nek is, hiszen a repítésük mindig domb oldalából történik.

A különböző elnevezések ne tévesszenek meg senkit, ugyanarról a modell-kategóriáról beszélünk.

 

A vitorlázó modellek építői első modelljeiket magaslatról, vasúti töltések oldalából, esetleg külön, erre a célra készített „startdombról” indították, és egyenes repülésre állították be, hiszen az egyenes vonalban megtett távolság - és a közben eltelt idő - volt a verseny értékelésénél a szempont. Ezek szerint az első vitorlázó modelleket is lehet lejtőmenti, kézből indított modelleknek tekinteni.

Nagyobb - magasabb - dombok esetén a modellek - bármennyire is igyekeztek készítőik egyenes repülésre beállítani - előbb-utóbb „befordultak” és rendszerint a domb oldalának ütközve fejezték be repülésüket. Ritka esetben - és ismerve a modell repülési tulajdonságait - tudták a modelleket úgy beállítani és indítani, hogy az a lejtő előterében kellő távolságra eltávolodjék, és a visszafordulás már köröző repülés legyen. Ezzel a repülés időtartamát lehetett meghosszabbítani. Így lehetett elérni lejtőmenti versenyen 8 -10 perces időtartamokat is.

Kezdettől fogva törekvésük volt a modellezőknek a visszafordulás megakadályozása, amit iránytű segítségével próbáltak megoldani. Kezdetben még nem léteztek erős mágnesek, ezért ezeket elektromágnessel próbálták pótolni. Így készültek az első „(elektro)mágnesirányítású” lejtőmenti vitorlázó modellek.

Winkler László: A lejtő menti vitorlázó modellezés emlékeiből. (Részlet; megjelent a Modellezés 1984. márciusi számában)

„… A magyar vitorlázó repülés 1933-34-ben elért kiemelkedő nemzetközi eredményei ráirányították a modellezők figyelmét a magasabb hegyek lejtőin elérhető emelésekkel a siklógépek fejlesztésére. Ettől kezdve a Hármashatár-hegy és a Farkashegy lejtőin rendezett modellversenyek valóságos fővárosi látványosságoknak számítottak ezres nézőseregekkel.
Az első ilyen versenyt 1935. május 30-án a Hármashatárhegyen tartották a Magyar Aero Szövetség XVI. országos versenye keretében. A versenyen külön indultak a kezdők és a haladók (vagyis akik már vettek részt versenyen) és mindkét csoportban külön díjazták a lapos törzsű és a zárt törzsű vitorlázó gépek versenyét.
A legjobb eredményt egy gyöngyösi versenyző, Manheim József érte el 2 perc 25,2 másodperces repüléssel, ami már a modell jó irányításával volt csak elérhető a lejtőn. A kezdők legjobb eredményét 2 perc 10 másodperccel Szőke József a székesfehérvári Repülőgép, - és Motorszerelő Szakiskola versenyzője mutatta…

Borlai István: „Táltos”

… Éveken keresztül ezek élvonalában versenyzett Borlai István, a kispesti »Ad Astra« Repülőmodellező és Műszaki Kör tagja 4 méter fesztávolságú, gyönyörűen kidolgozott »Táltos« modelljével. Modellje rendszeresen megnyerte a kidolgozási díjat, de kis szárnytörése miatt csúszkált és visszafordult a lejtőn. (A modellt a kör egykori műszaki vezetője, Weigärtner János máig megőrizte és a Közlekedési Múzeum tervei szerint a Repülés és Űrhajózás múzeumrészben lesz az állandó kiállításon szerepeltetve.)”

Magyarországon az első mágnesirányítású modellt Benedek György építette 1939-ben.

...1939-ben Benedek György a budapesti Mátyás gimnázium »dr. Cavalloni Ferenc« modellezőkörének tagja megtervezte a CF-17 típusú lejtőmodellt, amelyben egyesítette a lejtőn való iránytartás és a korszerű légerőtan minden eddigi modellező tapasztalatát. Amikor azután modelljébe iránytű kormányzást épített, sorra nyerte a kategória versenyeit...

„… Első sikerét 1939 júniusában érte el a Hármashatárhegyi lejtőversenyen, mágnestű irányítású vitorlázó modellje 14 perc 5 mp-cel győzött, közben a Dunán is átrepülve Angyalföldön, a Teve utcában, a starthelytől kb. 7 km távolságban szállt le.”
(Dr. Benedek György önéletrajzából.)

Ez az irányító mágnes is elektromágnes volt, az áramot zseblámpa-elem biztosította. A berendezés nagy áram-fogyasztása miatt startonként kellett zseblámpa-elemet cserélni.

A II. világháború után az első hír - lejtőmenti modellversenyről - a Magyar Repülés 1948. évi 10. szeptemberi számában a 148. oldalán jelent meg:

„…Beck Rezső biztosan dolgozó iránytűs gépe mindig szembe fordult a széllel és 50 méteres starthely feletti magasságot ért el. A gép oly biztosan repült, hogy egyesek már a régi 22 perc 40 mp-es rekord megjavítását is remélték. Sajnos azonban az elektromágneseket tápláló zsebelem kimerült, a gép oldalkormánya már nem tudott dolgozni és hátszélbe fordulva 9 és fél perces repülés után az indítási helytől néhány méterre ért földet.”

Jan Bury indít

1949-ben nemzetközi modellversenyt rendeztek, amelyen szerepelt a lejtővitorlázó versenyszám is. A képek szerint a versenyt a Hármashatár hegy ÉK-i lejtőjén rendezték, a győztes Jan Bury 33 perc 19 mp-es repüléssel. Mágnesirányításról nincs szó a beszámolóban, valószínű, hogy szélcsendben, vagy igen gyenge ÉK-i szélben a nagy méretű modell el tudott távolodni a lejtőtől és az Óbuda felé eső terület felett repülte ki a több mint fél órát. Ezzel az eredménnyel Jan Bury Lengyel rekordot állított fel.

Lejtőmenti vitorlázó modellek részére nem rendeztek rendszeresen versenyeket, ezért egy-egy ilyen alkalom rendkívüli eseménynek számított. Ennek ellenére voltak, akik ebben a versenyszámban is megpróbáltak rekordot felállítani.
1952 április 22-én a Farkashegyi repülőtéren Lengyel Lajos új rekordot állított fel kézi indítású lejtőmenti vitorlázó modelljével. (Ezekben az években még lehetett ebben a kategóriában is rekordot felállítani.) Eredménye 43 perc 20 mp. A modell a Farkashegyi repülőtér "szekrényes" nevű magaslatáról D-i irányban indítva először a gyenge lejtőszélben emelkedett, azután körözve-termikelve a magasban tűnt el a távcsővel figyelő sportbíró szeme elől. A modell a Balázs József által tervezett "Csóri II." volt.

1953. augusztus 23.-ra ismét lejtőmenti versenyt hirdettek a Hármashatárhegyre. Ez alkalommal normál és csupaszárny modellekkel lehetett nevezni.
A versenyen - emlékezetem szerint - 15-20 induló volt. A modellek között csak egy mágnesirányítású szerepelt, és - természetesen - győzött is. A versenyről képriport jelent meg az "Ifjú Sólyom"-ban, eredményeket azonban nem közöltek.

Ezután hosszú szünet következett. Lejtőversenyt - Magyarországon - évekig nem rendezett senki.

Az Ifjú Sólyom 1956 márciusi számában leírás és egy háromnézeti rajz jelent meg mágnesirányítású modellről,

augusztusi számában tudósítás jelent meg külföldön rendezett versenyről: "Lejtőmenti vitorlázóverseny a Wasserkuppe-n" címmel. Ebből megtudjuk, hogy a modellek repülési idejét addig mérték, amíg a modellt látták. Így repülhettek 27 percet, 16 percet, és a felhőkben tűntek el.

Mlitky modellje

 

Németországban ebben az évben külön kategóriaként jelentek meg a mágnesirányítású vitorlázó modellek, ezért ezt az évet (1956) tekinthetjük a kategória (F1E) születési évének.

1965. A CIAM ülésén - Frankfurtban - elfogadták az osztrák Repülő Klub javaslatára a mágnesirányítású vitorlázó modellek versenyeire vonatkozó szabályzatot.

1972. június. Egy lelkes modellező-postafelügyelő - Habány Mihály - a "Modellezés" ötletpályázatára beküldte egy mágneses irányító-fej részletes rajzát. Ötletdíja 100,- Ft volt.

Benedek István: Az F1E modellek Magyarországi elfelejtett úttörője címen emlékezést írt - a Cavalloni Híradó 1998. évi 2. számában Habány Lászlóról.

Habány László

 

1971 Benedek István: Megemlékezés Habány Lászlóról

„…Megboldogult, kedves, kiváló barátunk, Habány László, az "óbudai remete" a teljes ismeretlenségben és elszigeteltségben tevékenykedő önzetlen és segítőkész modellező a hatvanas évek derekán ezt a modellkategóriát karolta fel egyes-egyedül, senki által nem támogatva…
…Elszigeteltségét még az sem tudta enyhíteni, hogy fia, Habány Mihály azokban az években már neves versenyző volt…
…Habány László tudtommal kapcsolatban állt a mágnesirányítású modellek német apostolával, Hans Gremmerrel, s feltételezem, hogy az irányító szerkezethez szükséges erős mágnes-rudacskákat Tőle szerezte be…
…A hetvenes évek elején a vezetésem alatt Kolozsváron működő Technofrig Sportegyesület repülőmodellező szakosztályának egyik nagy tudású és az újdonságok iránt nagyon fogékony vezetője, George Arghir gépészmérnök kapcsolatot teremtett Habány Lászlóval az F1E modellek megismerése céljából. Arghir egyidejűleg Hans Gremmer támogatását is igénybe vette az új modellkategória romániai népszerűsítése érdekében.
Habány László még 1974-ben is ellátogatott Erdélybe s a meglehetősen bátortalanul induló romániai F1E versenyeknek lett első külföldi résztvevője…”

A mágnesirányítású lejtőmenti vitorlázó modellek szabályzata nagyon egyszerű, alig van megkötés. (Lásd a rövidített szabályzatot.) Ez az évek során nem változott, A változás csak a repült időtartamban volt, amikor az első Európa-bajnokságot megrendezték, már nem engedték „akármeddig” repülni a modelleket, bevezették a 2-5 percig előírható repülendő időt.

1974. május 10-12-én Németországban - Himmilbergben - megrendezték az első Európa-bajnokságot. Ezen még csak négy ország - Ausztria, Németország (NSZK), Anglia és Svájc modellezői vettek részt.
A következőre csak öt év múlva került sor, 1979. október 12-14-én ismét Németországban (az NSZK-ban) rendezték meg a második Európa-bajnokságot. Ezen Csehszlovákia, Svájc, Ausztria, Németország (NSZK) és Olaszország versenyzői indultak.
Ezután EB volt három évben egymás után: 1980 aug. 22-24-én Svájcban, Melchsee-ben, 1981. július 24-én Salzburgban, 1982. július 16-án Németországban a Wasserkuppe-n. Ezen már hat ország modellezői vettek részt. Ezek: Németország (NSZK),Csehszlovákia, Ausztria, Svájc, Anglia, Olaszország.
A továbbiakban betartották a kétévenkénti EB rendezést. A 6. EB Ausztriában, Holkerhogel-ben volt 1984. július 26-29. között, a 7. EB 1986 júl. 30 - aug. 3. között ismét a Wasserkuppe-n, a 8. EB 1988.-ban Csehszlovákiában, Brezno-ban szept. 21-24-én. A már felsorolt országokhoz az utóbbi két évben csatlakoztak a Lengyelek is.

A mágnesirányítású modellek első világbajnokságát 1989 szeptember 19-24-ig rendezték meg Lengyelországban, Nowi Targ mellett. Ezen hét ország vett részt.

Harmath Andor EB 3. helyezett

 

Hegedűs Péter ifi világbajnok

 

Hegedűs Péter EB második

 

Sarusi Kiss Balázs Európa-bajnok

Magyarországon - bár ezekben az években több száz modellező klub, szakkör működött - sehol sem foglalkoztak ezzel a kategóriával.

Egyesületünkben (Cavalloni SE) 1989-ben határoztuk el, hogy elkezdünk foglalkozni a mágnesirányítású modellekkel. Heinz Eder összeállítását - a mágnesirányítású modellekről - Poich Lóránd fordította le, ezt 1989-től több részletben közöltük egyesületünk újságában (a Cavalloni Híradóban).

Mi, magyarok, első alkalommal 1992-ben vettünk részt az Európa-bajnokságon Raná-ban, ahol már 9 ország képviseltette magát. Meglepetést okoztunk mindenkinek azzal, hogy - első szereplésünk alkalmával - Harmath Andor az egyéni versenyben a 3. helyet szerezte meg.

1993-ban világbajnokság Krynicában. (Lengyelország) Ismét mi okoztuk a meglepetést: Hegedűs Péter ifjúsági világbajnok lett, és a csapat is ezüstérmes!

1994-ben Hegedűs Péter Olaszországban, az EB-n és a Világ-kupán is második.

1996 - ban Tordán rendezték az Európa-bajnokságot. Nehéz időjárási körülmények között - és egy kicsit annak is köszönhetően - Európa-bajnok lett Sarusi Kiss Balázs (Kép 1-2-3-4-5)

1998-ban Teller Péter EB- második

2005-ben Barna Péter bronzérmes (III. helyezett) az ifjúsági világbajnokságon.

Azóta is rendszeresen veszünk részt a szlovák bajnokság fordulóin. Ezeket Liptószentmilóson és Túrócszentmártonban rendezik.

Az ismert területek közül ezeket tartjuk a legjobbaknak, mert a dombok teteje legelő, az oldala szántó, fák, bokrok nincsenek rajta. Az érkező szél irányában hosszú kifutásuk van, ahová a modellek leszállhatnak úgy, hogy a repülésüket és leszállásukat fentről - általában távcsővel - figyelemmel lehet kísérni.
A terület művelésétől függ, hogy mikor lehet ezeken versenyt rendezni. Tavasszal, amikor a szántóföldön még nincs növényzet, vagy az elvetett magok még nem keltek ki, és ősszel, betakarítás után, amikor már nem tehetünk kárt a termésben. Ezért rendezik - általában - ezeket a versenyeket március-május és szeptember-október hónapokban.

Kivételesek azok a területek, amelyeken egész éven át legelő van. Itt bármikor lehet versenyeket rendezni. Pl. Erdélyben a Tordától D-re lévő dombokon, vagy itthon Fedémes község mellett. (A hazai siklóernyősöktől szereztünk tudomást róla.) Ez utóbbi előnye - hogy egész évben legelőként használják - mellette hátránya, hogy a dombok nagyon meredekek, - a modellek nem tudnak elég időt tölteni az emelkedő levegőben, a dombok előterében - az egymás melletti dombok közel vannak egymáshoz, nincs igazán jó előterük a modellek leszállásához.

  • Ábra: A jó lejtő. Egyenletes, nem túl meredek, van "előtere".
  • Kép: A jó lejtő. Hossza a jobb szélen látható faluig kb. 2,5 km.
  • Ábra: A nem jó lejtő. Meredek, nem egyenletes, szélörvények keletkezhetnek.

A területek eltérő adottságai miatt határozták meg úgy a szabályzatot, hogy a repülendő maximális idő legalább 2 perc, legfeljebb 5 perc lehet. Ezt a rendező határozza meg tapasztalatai alapján. Általános "elv" az, hogy egy közepes időtartammal kezdik a versenyt - első start 3 vagy 4 perc - és ha az induló versenyzőknek több mint a fele tudja ezt teljesíteni, a következő startra már hosszabb repülési időt tűznek ki.
Az igazán jó terület az, ahol a legnagyobb időt is szinte mindenki tudja teljesíteni. Ekkor a rendező a domb oldalában lelőbbre (lejjebb) viszi a startvonalat, ezzel nehezítve a kitűzött időtartam elérését.
A modellek beállítása a szél erősségétől függ. Erősebb szélben súlyt kell a modellre szerelni annak érdekében, hogy a széllel szemben is előre haladjon. Vannak, akik erős szél esetére külön modellt készítenek.
A versenyeken "szélcsend"-nek számít, ha sebessége 0-2 m/mp, gyenge szélnek a 2-4 m/mp, közepes erősségűnek nevezzük a 4-6 m/mp sebességet, erős a szél, ha 6-10 m/mp a sebessége és "viharos" erősségű, ha a sebessége 10 m/mp feletti. A legerősebb szél, amiben még láttam versenyt rendezni állandóan 16 m/mp feletti volt.

Képek mágnesirányítású modellekről - versenyekről 1 2 3 4 5 6 7

 
1x1.gif (42 bytes)

Cavalloni SE